Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Visitation

Om skolen

Brøndagerskolen er en specialskole for børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser. Vi er opbygget som et helhedstilbud, hvor tværfaglige kompetencer understøtter børnenes særlige behov og forudsætninger. Der er fokus på den faglige såvel som den sociale udvikling, og der undervises i fagrækken efter det udvidede undervisningsbegreb.

Børnegruppen er karakteriseret ved en udviklingsmæssig bredde, der spænder fra tidligt/moderat til et mere aldersvarende udviklingstrin. Skolen tilbyder vidtgående specialundervisning og specialpædagogisk bistand i henhold til folkeskolelovens §20 stk. 2 og det integreret fritidstilbud efter folkeskolelovens §3 stk. 4.

Skolen er kendetegnet ved, at de traditionelle grænser mellem undervisning– og fritidstilbud er brudt op og er fuldt integrerede. Der arbejdes dermed tværfagligt for at sikre, at børnene oplever et meningsfyldt- og sammenhængende pædagogisk tilbud, der danner ramme for hvert enkelt barns læring, trivsel og udvikling. Børnene er fordelt

Vi arbejder ud fra det udvidede undervisningsbegreb, hvor der arbejdes med fagene ud fra den enkelte elevs særlige forudsætninger. Der tages udgangspunkt i fagrækken såvel som det social, det kommunikative, det motoriske, det sensoriske, selvhjælpsområder, daglige færdighedsområder, fritiden og samfund i et helhedsperspektiv.

Børnene er fordelt i mindre grupper med ca. 6 elever i hver gruppe. Grupperne har eget team af lærere, pædagoger og medhjælpere, der understøttes af et specialteam af tværfaglige vejledere og ledere.

Skolen blev i 1971 etableret som specialskole og har mere end 50 års erfaring indenfor området.  Der er plads til 95 elever, der er fordelt på 0.-10. klasse. Der kan læse mere om hvordan vi arbejder i skolens præsentationsfolder og i vores pædagogiske værdiregelsæt.

 

Visitation

Brøndagerskolen optager elever efter reglerne om frit skolevalg. Beslutningen om indstilling til Brøndagerskolen træffes af barnets hjemkommune i samråd med barnets forældre. Hjemkommunen sender indstillingen direkte til skolen og varetager den videre kontakt.

Når skolen har modtaget indstillingen foretagers en målgruppevurdering. Skolen vurderer det indstillede barn i forhold til skolens målgruppe samt den aktuelle sammensætning af elever, herunder plads i de enkelte grupper på skolen.

Når målgruppevurderingen har fundet sted afgiver Brøndagerskolen svar til barnets hjemkommune. Hjemkommunen træffer afgørelse og giver forældrene svar, såfremt der kan tilbydes plads på skolen.

Revisitation

Der er revisitation af alle elever hvert år i efteråret. Skolen afholder indledningsvis et statusmøde, hvor elevens udvikling drøftes med udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle plan. Det vurderes, om Brøndagerskolen fortsat er et passende tilbud til eleven. Ved revisitation tages stilling til, om eleven skal fortsætte på Brøndagerskolen i det kommende skoleår eller om pladsen opsiges.

Frist for visitation

Skolen har frist for visitation til kommende 0. klasser medio december, hvorefter der målgruppevurderes og gives svar til de forespørgende kommuner i februar.

Elever på øvrige klassetrin målgruppevurderes løbende og der er derfor ikke fastlagt en tidsfrist.

 

Optag, afslag og klagevejledning

Hjemkommunerne varetager dialogen med forældrene ifb. med optag eller afslag og har dermed ansvaret for at give en klagevejledning.