Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bevægelsesstrategi

Bevægelsesstrategi for Brøndagerskolen

I tråd med Albertslund kommunes bevægelsesstrategi for børn og unge i kommunen og set i lyset af skolereformen 2014, vil vi med Brøndagerskolens bevægelsesstrategi sætte fokus på de områder, som vi arbejder med her på skolen. 

Billede af motoriken

Vi ser det som en vigtig opgave at tilbyde hver enkelt elev en skoledag, hvor læring varieres med en række daglige bevægelsesaktiviteter. Dette gør vi for at skabe en alsidig skoledag, som udfordrer flere af den enkelte elevs intelligenser, men også fordi vi ønsker at skabe en sund kultur omkring bevægelse og sundhed blandt vores elever. 
Vi ved desuden fra forskning, at børn med autisme og ADHD har større risiko for at blive fysisk inaktive end andre børn, idet de har sværere ved at indgå i idrætslige og sociale aktiviteter.  

- Vi anskuer idræt og bevægelse i et livslangt perspektiv. 

- Vi ser bevægelse i et bredt perspektiv og ikke kun som noget, der bør foregå i gymnastiksalen. For nogle elever vil en gåtur være en tilstrækkelig udfordring, mens andre elever udfordres og motiveres af holdsport, svømning, cykling, løbehjul eller andet.

- Bevægelse ser vi som en vigtig del af et sundt liv og samtidig er det et redskab til flere vigtige sundhedsfremmende - samt trivselspåvirkende faktorer, som f.eks. stressreduktion, oplevelsen af succes m.m.

Billede af gangaktivitet
 Mål for Brøndagerskolen: 

- Vi mener, at det er vigtigt, at vi som skole skaber rammerne for, at hver enkelt elev på Brøndagerskolen får muligheden for at være fysisk aktiv minimum en time pr. skoledag. 

- Vi ved, at motivation og glæde er altafgørende for at opnå deltagelse i diverse bevægelsesaktiviteter, derfor vil vi have fokus på netop dette.

- For at opnå størst mulig succes i bevægelsesaktiviteterne vil det være vigtigt at tage hver enkelt elev med på råd, og i det omfang det er muligt, at lade den enkelte elev være medbestemmende omkring aktivitetsvalg og indhold.  

- De fysiske aktiviteter i løbet af en skoledag vil være individuelt tilpasset den enkelte elevs funktionsniveau, og vil enten være skemalagt til et langt modul, og/eller til flere mindre moduler henover dagen. 

- Vi vil skabe rammerne til, at vores elever kan mødes på tværs af grupperne og gennem idræt og bevægelse udvikle nye relationer og venskaber. 

- Vi vil inddrage bevægelse og motoriske aktiviteter i dele af den daglige undervisning, hvor det viser sig motiverende og givende for den enkelte elev. 

- Vi vil tilstræbe, at den enkelte elev præsenteres for, og muligvis er aktivt deltagende i en eller flere fysiske aktiviteter, som er at finde ude i foreningslivet. På den måde håber vi på at kunne skabe et mere naturligt bånd til foreningslivet, og måske være medvirkende til at flere af vores elever vil melde sig til disse aktivitetstilbud i deres fritid.  

- Vi vil i rette sammenhænge oplyse og inspirere elevernes forældre om mulighederne for at udøve idræt ude i foreningslivet.

08.16