Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Retningslinjer for praktik

Retningslinjer for pædagogstuderendes praktik på Brøndagerskolen.

På Brøndagerskolen har vi løbende pædagogstuderende i praktik.
Vi har to uddannede praktikvejledere på Brøndagerskolen. Hvis vi kun får tilbudt en studerende aftaler vi med vejlederne, hvem der tager den studerende. 
De lønnede studerende indgår i en gruppe for et år ad gangen, hvilket vil sige at man modtager 2 studerende i løbet af året. ( Perioden er fra d. 1.6 – 30.11 og 1.12 – 31.5).
Ledelsen kan pålægge en gruppe at modtage studerende.
Praktikvejlederen er primus motor i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af praktikken i samarbejde med den studerende, gruppen i øvrigt og praktiklæren fra seminariet. Vejlederen skal også medvirke ved den studerendes praktik eksamen som med eksaminator.

Introduktionsbesøg:
Den studerendes indledende praktikbesøg varetages af den socialpædagogiske leder. Her introduceres den studerende til Brøndagerskolen. Introduktionens indhold er bl.a. : Kort introduktion til skolens målgruppe, åbningstider, tavshedspligt og magtanvendelse. (Papirer til underskrivelse af tavshedspligt mm udleveres af Anette på kontoret) Desuden underskrives praktikaftalen. Samtalen har karakter af en ansættelses samtale.
Der henvises desuden til skolens hjemmeside og læseplanen for nærmere info, og kopi af disse retningslinjer udleveres. 
Den studerende bliver kort vist rundt på skolen og får, hvis det er muligt, lejlighed til at hilse på i gruppen.
Vejledning:  
Der gives vejledning 1½  timer om ugen. Disse 1½ timer dækker følgende:
•    Individuel vejledning ved praktikvejlederen
•    Fælles vejledning, hvor begge studerende og begge vejledere deltager
•    Fælles introduktion til Brøndagerskolen, organisation, ledelse, MED- udvalg og lignende
•    Fælles undervisning. Et levn fra Amtets tid, der udbydes ca. 10 undervisningsgange på forskellige lignende specialinstitutioner, så den studerende får en bred indsigt i specialområdet. Oversigt over emner og tidspunkter gives i starten af praktikken. 
Der er mødepligt.
Det er den studerendes ansvar at tilmelde sig kurserne senest en uge før, og at udfylde evt. evalueringsskemaer efter hver undervisningsgang. Husk også selv at søge fri fra Brøndagerskolen.

Det forventes at den studerende er aktiv i forhold til vejledningen, kommer  med punkter som ønskes behandlet, er forberedt og overholder aftaler i øvrigt.

I den indledende fase af praktikperioden vil det være hensigtsmæssigt at afklare praktikvejlederens og gruppens forventninger til samarbejdet med den studerende. Den studerende kan samtidig give udtryk for, hvad de vil arbejde med i forhold til egen uddannelsesplan og målgruppen, og hvilke forventninger og ønsker, der er til samarbejdet i praktikperioden.

Det forventes at den studerende deltager aktivt på teammøder og informerer om og diskuterer sine pædagogiske forløb og projekter med gruppens personale.

Introduktion til gruppen:

I introduktionen til gruppen vil det være relevant at berøre følgende punkter:
•    De enkelte børn og hvilke sider, man skal være specielt opmærksom på.
•    Deres skemaer og kommunikationsformer
•    Det enkelte barns garderoberutiner, toiletrutiner o. lign
•    Kontaktbøger
•    Regler og omgangstone i gruppen
•    Hvor befinder hvad sig på skolen og i gruppen
•    Hvor findes der skriftlige informationer (journaler, personaleintra mm)

Den studerendes uddannelsesplan for praktikken:

Den studerende er bundet af nogle forudbestemte mål for praktikperioden. Se mere herom i praktikstedsbeskrivelsen.
Formålet med vejledningen er at kvalificere den studerendes læring i praktikken.
Vejlederen skal støtte lærings og refleksionsprocesser over egne handlinger og forudsætninger hos den studerende.
Dette skal hæge sammen med den studerendes uddannelsesplan og støtte til personlig og fagligt at udfylde jobbet som pædagog.


Der er i praktikken mulighed for at beskæftige sig med bl.a. følgende områder:
•    TEACCH inspireret pædagogik
•    Autisme og dens udtryksformer
•    Tværfagligt samarbejde
•    Kommunikation
•    Tidlig udvikling, motorik og sanseintegration
•    Observation i praksis
•    Forældresamarbejde
•    Deltagelse i det pædagogiske arbejde, samt muligheder for selvstændigt at gennemføre pædagogiske forløb

Evaluering:

I løbet af praktikperioden afholdes 2/3 møde mellem den studerende, praktikvejlederen og praktiklæreren fra seminariet over Skype. Det er den studerendes ansvar at forberede dette møde og gøre klar.
Her skal det bl.a. tilkendegives om den studerende kan forventes at få opfyldt sin målformulering i praktikperioden eller om der er forhold, som bevirker at vejlederen vil være betænkelig ved senere at skulle godkende den studerende.
Praktikvejlederen sender en udtalelse efter 2/3 samtalen.

Portfolio:

Den studerende arbejder med sin port folio undervejs, som beskrevet fra UCC’s side. Praktikvejlederen har adgang til dele af den studerendes port folio.

Praktikopgave: 

Den opgave den studerende udarbejder i forbindelse med praktikken er et anliggende mellem den studerende og seminariet. Det forventes dog at vejlederen får mulighed for at gennemlæse og kommentere opgaven senest en uge før eksamen.

Forældresamarbejde:

De studerende har mulighed for at deltage i forældremøder og forældrearrangementer. Studerende deltager ikke i års- og evalueringsmøder og andre ”personlige” møder omkring  det enkelte barn, dette af hensyn til forældrene.


Tilrettelæggelse af arbejdstiden: 

Arbejdstiden for studerende er 32½ time for lønnede studerende.
De lønnede studerende indgår i gruppens normering med 21 timer pr. uge. Disse timer skemalægges i samarbejde med ledelsen. Det skal fremgå af skemaet, hvornår den studerende er med i normeringen, og hvornår han /hun er udenfor normeringen. I tilfælde af sygdom, ferier og indkald vikardækkes der på lige fod med resten af huset, for de timer den studerende er med i normeringen. 
Der skemalægges 26 timer om ugen, svarende til 21 i normering og 5 udenfor normering. Derudover er der 5 timers tid til andet arbejde, møder forberedelse og lignende og 1½  timers vejledning om ugen inklusiv deltagelse i kursus rækken med de øvrige specialinstitutioner.

Praktikvejlederen har 2 timer mindre om ugen i skema i gruppen til vejledning af den studerende. Den studerende dækker disse 2 timer ud af de 21 timer den studerende er i skema i gruppen, således at der ikke går tid fra eleverne på bekostning af den studerende. 
Det tilstræbes så vidt muligt at yde vejledning i skoleferierne, men det må forventes at der vil være uger, hvor det ikke kan lade sig gøre. Som pædagogerne lægger den studerende 2 timer mere om ugen i ferierne, da der ikke er afholdes møder.

Sideløbende studier af litteratur, planlægning og opgaveskrivning sker udenfor de 32½ time.
Der kan i det omfang det er foreneligt med praktikkens formål og arbejdet i gruppen tages hensyn til evt. erhvervsarbejde, fritidsinteresser eller studiepolitisk arbejde ved tilrettelæggelse af mødetiden.

Hvis den studerende udover skemalagte timer bliver bedt om at udføre merarbejde skal dette aflønnes efter gældende overenskomst.

Deltagelse i lejrskoler:

Vil foregå efter en individuel vurdering i samarbejde med ledelsen og efter gældende overenskomst.

Hvis den studerende ikke deltager i lejrskolen placeres vedkommende i en anden gruppe i det tidsrum turen varer. Mødetider aftales med ledelsen. Den studerende er almindeligvis ikke en del af normeringen i den pågældende gruppe.


NP/ nov 2017