Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsens årsberetning 21-22

Skoleåret ’21’-22 på Brøndagerskolen. startede ud med stadig at have en del fokus på corona, på samme måde som det gjaldt ude i det øvrige samfund.

Muligheden for kviktest for COVID-19 af personalet blev indført på skolen og ligeledes for de elever der kunne, og hvis forældrene ønskede det. De forebyggende initiativer på skolen blev videreført fra året før, og selvom der var smitte, så blev erfaringerne fra tidligere år bragt godt i spil, så eleverne fik skoledage med så få begrænsninger som muligt og dermed en skoledag, hvor det meste kunne lade sig gøre os som mere og mere lignede en normal tilstand igen. Ingen kan forudsige, hvad det kommende efterår og vinter bringer ift. corona, men alle erfaringerne gør at vi på Brøndagerskolen står parate til at reagere med planer og tiltag som nødvendigt.

Børne- og Undervisningsministeriet varslede i starten af skoleåret en helt ny model for indholdet i elev- og årsplaner på de danske folkeskoler.

Oprindeligt var ændringen tiltænkt at komme senere til specialskolerne, men da ministeriets ændrede sin beslutning til at det allerede skulle træde i kraft til skoleåret 2022/2023, så var vi klar på Brøndagerskolen, da arbejdet med det nye format allerede havde foregået i et pilotprojekt på skolen.

Helt overordnet blev der udarbejdet et format, der klart og tydeligt beskriver de enkelte elever og de målsætninger der vil være. Det nye format erstatter de tidligere elev/årsplaner som vi kender dem, og der bliver indført en ny meddelelsesbog.

Antallet af forældremøder og dialogen med forældrene vil forblive uændret, men hensigten er, at det bliver mere overskueligt og dynamisk, samtidig med, at de vigtige oplysninger til forældre og kommuner er klare og tydelige. Arbejdet med formatet fortsætter ind i dette år, hvor forældrene på skolen også vil opleve den nye måde at arbejde med målsætning på. Den nye ”Meddelsesbog” har, vel at mærke, ikke noget med kontaktbøgerne at gøre, de fortsætter som vi kender dem.

 Arbejdet med at sammenlægge skolens 2 afdelinger kom også et skridt nærmere i sidste skoleår. Byg og Miljø i Albertslund Kommune styrer processen, men der er udover ledelsen nedsat et sammenlægningsudvalg på skolen, hvor de pædagogiske faggrupper er repræsenteret. Her har skolen mulighed for at få indflydelse, således ombygningen og samlingen af skolen sker med mest muligt afsæt i pædagogikken på skolen.

Der har i sidste skoleår også været licitation på kørslen af skolens elever. Det er trafikselskabet Movia der varetager denne opgave og det blev det nuværende trafikselskab VBT der vandt opgaven. Det betyder, at de fortsætter og vi ikke skal ud i et større skifte af transportør, som tidligere år.

Udover det, har bestyrelsen i år været med i drøftelserne og beslutningerne om klassedannelse, skoledagens længde efter folkeskoleloven paragraffer, lukkedage, antimobbe-strategier og meget andet, der vedrører det pædagogiske såvel som driftsmæssige med budgetter, økonomi, ansættelser. På skolebestyrelsesmøderne drøftes skolens pædagogiske praksis med medarbejder- og lederrepræsentanter om f.eks. evalueringsmøder, årsmøder, forældremøder og forskellige procedurer for eksempelvis elever der skal skifte gruppe eller afdeling.

Skolen er fortsat en attraktiv skole for de mange kommuner og ikke mindst forældre, der ønsker sine børn ind på skolen. Vi har igen i år desværre måtte sige nej til flere - det er rigtig ærgerligt for dem, der søger. Samtidig er vi glade for, at skolen er en attraktiv samarbejdspartner for de mange der ønsker børn optaget.

Vi er fortsat optaget af at sætte skolen på lokalkortet i Albertslund og derigennem sikre, at vi som bestyrelse og som skole har en stemme ind i forvaltningen og til politikkerne, når beslutninger træffes om ændringer, der også vedrører skolen og ikke mindst de helt særlige behov skolens elever har. 

Slutteligt skal nævnes at vi mangler 1 forældrerepræsentant og 2 suppleanter i bestyrelsen.

Jeg taler på vegne af alle forældre i bestyrelsen når jeg siger, at det er et spændende og givtigt arbejde og en fantastisk måde for os som forældre at være med til at gøre en forskel og give det vigtige forældreperspektiv. Så vi håber meget at der er nogle forældre, som syntes det kunne være spændende at være med til at gøre en forskel for både børn og ansatte her på Brøndagerskolen og hvis nogen af vil høre mere, så tag endelig fat i en af os fra bestyrelsen eller ledelsen.  

Vi i skolebestyrelsen har et fremragende samarbejde - med hinanden og med skolens ledelse. Et samarbejde som vi ser frem til at fortsætte i det kommende skoleår, så Brøndagerskolen fortsat vil være den absolut bedste skole for vores børn, medarbejdere og forældre.

 

Albertslund d. 7. september 2022

Jan Blicher Dorvil, skolebestyrelsesformand