Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevrådet

 

På Brøndagerskolen har vi et elevråd som består af elever fra 4.-10. klasse samt to medarbejderrepræsentanter og en ledelsesrepræsentant. Ofte består elevrådet af ca. 8 elever 
Vi afholder hvert år ca. 8 elevrådsmøder med en fast struktureret ramme. I elevrådet er der nogle få elever, som repræsenterer alle elever på skolen. Man kan på en måde sige, at eleverne i elevrådet er talerør for alle elever. 


Vi har spurgt eleverne hvorfor vi har et elevråd på Brøndagerskolen: 
•    Fordi at vi kan gøre skolen bedre for andre elever.  
•    Elevrådet er socialt så både store og yngre elever kan have det godt sammen 
•    Hvis elever har ønsker kan elevrådet hjælpe med at få dem opfyldt. 
•    Det er vigtigt at eleverne bliver hørt  
•    For at hjælpe andre 
•    Så eleverne kan have indflydelse på skolen  
•    Så eleverne kan øve sig i at sige sin mening. 
 
Hvad skal man lave i et elevråd? 
Til møderne taler vi om ting, som eleverne gerne vil tage op. For eksempel hvis eleverne vil spørge om lov til noget. 
Vi træffer beslutninger og valg sammen og hvis vi er uenige stemmer vi om det. Nogen gange er vi nød til at iværksætte en elevundersøgelse – hvorefter vi arbejder videre på næste møde.  
Vi kan invitere gæster på vores elevrådsmøder – som kan give os viden og hjælpe os til at træffe bedre beslutninger for eleverne.  
 
Hvordan foregår elevrådsmødet? 
Inden et elevrådsmøde har elevrådsrepræsentanterne måske snakket om nogle punkter i deres grupper, som de har med til mødet. Vi har elevrådspostkasser hvor eleverne kan skrive til elevrådet med ønsker og forslag. Vi behandler ønskerne på vores møder. 
Til elevrådsmøderne er der altid en ordstyrer, som styrer hvornår man må tale. En dagsorden, hvor der er skrevet punkter ned, om hvad man skal snakke om, og en der skriver referat.  Vi gennemgår altid dagsorden og referat som det første på vores møder. Og vi har faste punkter på dagsorden såsom; opfølgning fra sidste møde, nyt fra ledelsen, Nyt fra grupperne og evt.  
 
Vi har spurgt vores elever hvordan et godt møde foregår: 
•    Når vi har en dagsorden, har vi styr på tingene. Vi husker og ved hvad vi skal. 
•    Man skal være seriøs, ikke fjolle, lytte og være alvorlig. 
•    Man skal række hånden op, tale stille og roligt og ikke bande. 
•    Vi skal blive enige. 
•    Vi har et referat så vi kan gennemgå hvad der er blevet sagt.